32 000 гривень штрафу і позбавлення водійського посвідчення: п'яних водіїв очікують радикальні покарання
Кримінальна відповідальність загрожує водіям у разі керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння, передача керування особі, яка перебуває в стані сп'яніння.
За це передбачено штраф до 32 тис. грн. і позбавлення посвідчення водія на три роки. Таким же буде покарання і за відмову водія від проходження медогляду.
Як інформує "20 хвилин", нововведення щодо п’яних водіїв діятимуть лише за пів року. Журналісти спробували розібратись, що змінилось та які "мінуси" нововведення. 306 аварій минулоріч вчинили водії, які сіли за кермо напідпитку. У результаті цих автопригод 8 людей загинули, 95 – зазнали травм. Поліцейські виявили 1 837 осіб, котрі керували транспортними засобами в стані алкогольного сп’яніння. На них складено адмінпротоколи за статтею 130 КУпАП.
"Під ялинку" мав запрацювати новий закон, яким передбачена кримінальна відповідальність за п’янку за кермом. Однак, діятиме він лише з липня. Новим законом було доповнено Кримінальний кодекс України статтею 286-1. Кримінальна відповідальність за ст. 286-1 КК загрожує водіям у разі: керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння, передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння. А також відмова водія від проходження медичного огляду на стан сп'яніння або щодо вживання таких лікарських препаратів.
Новий закон передбачатиме тепер затримання водія. Він може бути затриманий не більш як на три години з обов’язковим доставленням такої особи до медичного закладу для забезпечення проходження відповідного медичного освідування.
Чи потрібна кримінальна відповідальність та загроза реального тюремного строку і чи допоможе це зменшити кількість аварій з вини п’яних водіїв зі смертями та каліцтвами?
Днями у Тернополі "нічне ралі" за участю п’яного водія ледь не обернулось бідою. Близько 4-ї години ранку, патрулюючи на проспекті Степана Бандери, поліцейські помітили автомобіль BMW, котрий рухався з несправною фарою.
"Інспектори вирішили зупинити автівку, але водій не виконав вимогу про зупинку", - повідомила інспектор прес-служби управління патрульної поліції в області Катерина Метельська. - "Поліцейські почали переслідування транспортного засобу".
На вул. Пушкіна водій не впорався з керуванням та врізався в перешкоду. Щойно авто зупинились, водій та пасажири відчинили двері та почали втікати. Патрульні швидко наздогнали та зупинили водія. Коли почали з ним спілкуватись, виявили, що той – п’яний, Драгер показав 0,60 проміле алкоголю в крові. Не було у водія і прав. В результаті водій відбувся трьома протоколами. І, сплативши штрафи, за двома статтями з трьох – після рішення суду, - водій більше не нестиме покарання. Добре, що все добре закінчилось. Як згодом з’ясували поліцейські, в автомобілі було шестеро (!) людей. І кожного з них водій наражав на небезпеку. Від липня такі водії вже матимуть в біографії "кримінал". Які ще новації готує новий закон, пояснив керуючий партнер ТОВ "Юридична фірма "Самуляк і партнери"" Михайло Самуляк.
"Президент Володимир Зеленський підписав Закон, який переносить на 1 липня 2020 року дату набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень", що передбачає створення інституту кримінального проступку, а також кримінальну відповідальність за керування автомобілем у стані сп‘яніння", - пояснив Михайло Самуляк. - "Закон повинен був запрацювати з 1 січня 2020 року, проте наразі не всі правоохоронні органи, яким підслідні кримінальні проступки, готові до розслідування цієї категорії справ".
Згідно з новим законом, перестануть вважатися злочинами 126 із 780 усіх складів кримінальних правопорушень. Всі вони вважатимуться кримінальними проступками. Зокрема, до категорії кримінальних проступків належатимуть:
- керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння (ст..286-1 КК); крадіжка (ч.1 ст.185 КК); шахрайство (ч.1 ст.190 КК); хуліганство (ст.296 КК); незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення чи пересилання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів без мети збуту (ч.1 ст.309 КК). Новим законом було доповнено Кримінальний кодекс України статтею 286-1.
Кримінальна відповідальність за ст. 286-1 КК загрожує водіям у разі:
- керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;
- передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів;
- відмова водія від проходження медичного огляду на стан сп'яніння або щодо вживання таких лікарських препаратів;
- вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного освідування з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого медичного освідування.
"За всі перераховані вище дії передбачено штраф від 1 до 2 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а це від 17 до 32 тис. грн., і позбавлення права керувати транспортним засобом на строк до 3 років",- каже Михайло Самуляк.
У разі повторного порушення штраф складе до 51 тис. грн з позбавленням права керувати транспортним засобом від 2 до 3 років.
"Щодо керування автомобілем в стані сп’яніння, то тут варто сказати, що прийнятий закон передбачає тепер затримання водія", - пояснив адвокат. - "Він може бути затриманий не більш як на три години з обов’язковим доправленням такої особи до медичного закладу для забезпечення проходження відповідного медичного освідування".
Новим законодавством передбачена також спрощена процедура розслідування кримінальних проступків, у тому числі за керування автомобілем в стані сп’яніння — у формі дізнання. Тривалість досудового розслідування не може перевищувати одного місяця.
"З прийняттям нового законодавства прокурори будуть брати участь у судових засіданнях, щодо притягнення водіїв до відповідальності за керування автомобілем в стані сп’яніння", - каже Михайло Самуляк. - "Уникнути водіям відповідальності стане складніше. Прокуратура переважно оскаржує вироки, якими виправдовують обвинувачених. Нагадаю, що сьогодні ніхто не оскаржує постанов суду, щодо притягнення водіїв до відповідальності за керування автомобілем в стані сп’яніння".
Нове законодавство передбачає і більш стислі терміни призначення судового розгляду. Після направлення прокурором обвинувального акту до суду, останній протягом 5 днів має розглянути справу.
"Однак не все так добре з новим законом, як би хотілося", - наголосив адвокат. - "Однією з найбільших проблем є можливість розгляду судом кримінальних проступків без присутності людини, якщо обвинувачений не оспорює встановлених під час дізнання обставин і згоден з розглядом обвинувального акта за його відсутності. Такі норми законодавства можуть призвести до порушення права на захист та зловживань з боку правоохоронних органів. Я переживаю за те, щоб покази про визнання вини не вибивалися силою на досудовому розслідуванні поліцією, бо фактично ми повернемося до суду "тройок НКВС", коли обвинувальні вироки були поставлені на конвеєр".
Окремо слід зауважити, що після відбуття покарання особа, яка була притягнута до кримінальної відповідальності за вчинення кримінального проступку, вважатиметься такою, що не має судимості, наголосив юрист.
Від початку 2020 року на Тернопільщині зафіксовані 4 ДТП, в яких водій керував транспортним засобом в стані сп'яніння. Тричі – це наїзд на перешкоду, ще один водій покинув місце автопригоди. На щастя, в зазначених випадках обійшлось без потерпілих.
Олександр Богомол, начальник головного управління нацполіції в області прокоментував:
"Так, на мою думку, врятує тільки кримінальна відповідальність. Та допоможе вберегти життя чималої кількості людей, які, на жаль, загинули чи покалічились з вини п’яних водіїв. Ми, як знаємо, пробували вже різні методи впливу: і суттєве підвищення грошового покарання, і певний період запровадили відеофіксацію та листи щастя. Пробували так званий метод шоку – коли публікували фото і відео з місць аварії за участі водіїв напідпитку. Це все, на жаль, не допомагає. А, відколи діятиме новий закон, людина знатиме: випив, сів за кермо – сяде в тюрму і реально відповідатиме за це. Може, хоч це зупинятиме?"
Богдан Шевчук, начальник управління патрульної поліції в області зазначив:
"Моя особиста думка — однозначно Так! Рішення ввести кримінальну відповідальність для водіїв, які керують транспортним засобом в стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння, є необхідною та доцільною зміною, з боку держави, задля зменшення таких випадків та підвищення рівня правосвідомості громадян. Адже саме підвищення рівня суспільної небезпечності таких правопорушення та впровадження кримінальної відповідальності до "Злочинців за кермом", змусить водія 1000 разів подумати, перш ніж сісти за кермо напідпитку. Тож, я цілком підтримую такі зміни".
За це передбачено штраф до 32 тис. грн. і позбавлення посвідчення водія на три роки. Таким же буде покарання і за відмову водія від проходження медогляду.
Як інформує "20 хвилин", нововведення щодо п’яних водіїв діятимуть лише за пів року. Журналісти спробували розібратись, що змінилось та які "мінуси" нововведення. 306 аварій минулоріч вчинили водії, які сіли за кермо напідпитку. У результаті цих автопригод 8 людей загинули, 95 – зазнали травм. Поліцейські виявили 1 837 осіб, котрі керували транспортними засобами в стані алкогольного сп’яніння. На них складено адмінпротоколи за статтею 130 КУпАП.
"Під ялинку" мав запрацювати новий закон, яким передбачена кримінальна відповідальність за п’янку за кермом. Однак, діятиме він лише з липня. Новим законом було доповнено Кримінальний кодекс України статтею 286-1. Кримінальна відповідальність за ст. 286-1 КК загрожує водіям у разі: керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння, передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння. А також відмова водія від проходження медичного огляду на стан сп'яніння або щодо вживання таких лікарських препаратів.
Новий закон передбачатиме тепер затримання водія. Він може бути затриманий не більш як на три години з обов’язковим доставленням такої особи до медичного закладу для забезпечення проходження відповідного медичного освідування.
Чи потрібна кримінальна відповідальність та загроза реального тюремного строку і чи допоможе це зменшити кількість аварій з вини п’яних водіїв зі смертями та каліцтвами?
Днями у Тернополі "нічне ралі" за участю п’яного водія ледь не обернулось бідою. Близько 4-ї години ранку, патрулюючи на проспекті Степана Бандери, поліцейські помітили автомобіль BMW, котрий рухався з несправною фарою.
"Інспектори вирішили зупинити автівку, але водій не виконав вимогу про зупинку", - повідомила інспектор прес-служби управління патрульної поліції в області Катерина Метельська. - "Поліцейські почали переслідування транспортного засобу".
На вул. Пушкіна водій не впорався з керуванням та врізався в перешкоду. Щойно авто зупинились, водій та пасажири відчинили двері та почали втікати. Патрульні швидко наздогнали та зупинили водія. Коли почали з ним спілкуватись, виявили, що той – п’яний, Драгер показав 0,60 проміле алкоголю в крові. Не було у водія і прав. В результаті водій відбувся трьома протоколами. І, сплативши штрафи, за двома статтями з трьох – після рішення суду, - водій більше не нестиме покарання. Добре, що все добре закінчилось. Як згодом з’ясували поліцейські, в автомобілі було шестеро (!) людей. І кожного з них водій наражав на небезпеку. Від липня такі водії вже матимуть в біографії "кримінал". Які ще новації готує новий закон, пояснив керуючий партнер ТОВ "Юридична фірма "Самуляк і партнери"" Михайло Самуляк.
"Президент Володимир Зеленський підписав Закон, який переносить на 1 липня 2020 року дату набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення досудового розслідування окремих категорій кримінальних правопорушень", що передбачає створення інституту кримінального проступку, а також кримінальну відповідальність за керування автомобілем у стані сп‘яніння", - пояснив Михайло Самуляк. - "Закон повинен був запрацювати з 1 січня 2020 року, проте наразі не всі правоохоронні органи, яким підслідні кримінальні проступки, готові до розслідування цієї категорії справ".
Згідно з новим законом, перестануть вважатися злочинами 126 із 780 усіх складів кримінальних правопорушень. Всі вони вважатимуться кримінальними проступками. Зокрема, до категорії кримінальних проступків належатимуть:
- керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння (ст..286-1 КК); крадіжка (ч.1 ст.185 КК); шахрайство (ч.1 ст.190 КК); хуліганство (ст.296 КК); незаконне виробництво, виготовлення, придбання, зберігання, перевезення чи пересилання наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів без мети збуту (ч.1 ст.309 КК). Новим законом було доповнено Кримінальний кодекс України статтею 286-1.
Кримінальна відповідальність за ст. 286-1 КК загрожує водіям у разі:
- керування транспортними засобами в стані алкогольного, наркотичного або іншого сп'яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції;
- передача керування транспортним засобом особі, яка перебуває в стані такого сп'яніння чи під впливом таких лікарських препаратів;
- відмова водія від проходження медичного огляду на стан сп'яніння або щодо вживання таких лікарських препаратів;
- вживання водієм транспортного засобу після дорожньо-транспортної пригоди за його участю алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, що входять до офіційно затвердженого складу аптечки або призначені медичним працівником), або після того, як транспортний засіб був зупинений на вимогу поліцейського, до проведення уповноваженою особою медичного освідування з метою встановлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп'яніння або щодо вживання лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, чи до прийняття рішення про звільнення від проведення такого медичного освідування.
"За всі перераховані вище дії передбачено штраф від 1 до 2 тис. неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а це від 17 до 32 тис. грн., і позбавлення права керувати транспортним засобом на строк до 3 років",- каже Михайло Самуляк.
У разі повторного порушення штраф складе до 51 тис. грн з позбавленням права керувати транспортним засобом від 2 до 3 років.
"Щодо керування автомобілем в стані сп’яніння, то тут варто сказати, що прийнятий закон передбачає тепер затримання водія", - пояснив адвокат. - "Він може бути затриманий не більш як на три години з обов’язковим доправленням такої особи до медичного закладу для забезпечення проходження відповідного медичного освідування".
Новим законодавством передбачена також спрощена процедура розслідування кримінальних проступків, у тому числі за керування автомобілем в стані сп’яніння — у формі дізнання. Тривалість досудового розслідування не може перевищувати одного місяця.
"З прийняттям нового законодавства прокурори будуть брати участь у судових засіданнях, щодо притягнення водіїв до відповідальності за керування автомобілем в стані сп’яніння", - каже Михайло Самуляк. - "Уникнути водіям відповідальності стане складніше. Прокуратура переважно оскаржує вироки, якими виправдовують обвинувачених. Нагадаю, що сьогодні ніхто не оскаржує постанов суду, щодо притягнення водіїв до відповідальності за керування автомобілем в стані сп’яніння".
Нове законодавство передбачає і більш стислі терміни призначення судового розгляду. Після направлення прокурором обвинувального акту до суду, останній протягом 5 днів має розглянути справу.
"Однак не все так добре з новим законом, як би хотілося", - наголосив адвокат. - "Однією з найбільших проблем є можливість розгляду судом кримінальних проступків без присутності людини, якщо обвинувачений не оспорює встановлених під час дізнання обставин і згоден з розглядом обвинувального акта за його відсутності. Такі норми законодавства можуть призвести до порушення права на захист та зловживань з боку правоохоронних органів. Я переживаю за те, щоб покази про визнання вини не вибивалися силою на досудовому розслідуванні поліцією, бо фактично ми повернемося до суду "тройок НКВС", коли обвинувальні вироки були поставлені на конвеєр".
Окремо слід зауважити, що після відбуття покарання особа, яка була притягнута до кримінальної відповідальності за вчинення кримінального проступку, вважатиметься такою, що не має судимості, наголосив юрист.
Від початку 2020 року на Тернопільщині зафіксовані 4 ДТП, в яких водій керував транспортним засобом в стані сп'яніння. Тричі – це наїзд на перешкоду, ще один водій покинув місце автопригоди. На щастя, в зазначених випадках обійшлось без потерпілих.
Олександр Богомол, начальник головного управління нацполіції в області прокоментував:
"Так, на мою думку, врятує тільки кримінальна відповідальність. Та допоможе вберегти життя чималої кількості людей, які, на жаль, загинули чи покалічились з вини п’яних водіїв. Ми, як знаємо, пробували вже різні методи впливу: і суттєве підвищення грошового покарання, і певний період запровадили відеофіксацію та листи щастя. Пробували так званий метод шоку – коли публікували фото і відео з місць аварії за участі водіїв напідпитку. Це все, на жаль, не допомагає. А, відколи діятиме новий закон, людина знатиме: випив, сів за кермо – сяде в тюрму і реально відповідатиме за це. Може, хоч це зупинятиме?"
Богдан Шевчук, начальник управління патрульної поліції в області зазначив:
"Моя особиста думка — однозначно Так! Рішення ввести кримінальну відповідальність для водіїв, які керують транспортним засобом в стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння, є необхідною та доцільною зміною, з боку держави, задля зменшення таких випадків та підвищення рівня правосвідомості громадян. Адже саме підвищення рівня суспільної небезпечності таких правопорушення та впровадження кримінальної відповідальності до "Злочинців за кермом", змусить водія 1000 разів подумати, перш ніж сісти за кермо напідпитку. Тож, я цілком підтримую такі зміни".